Registrering af biler
Hvad betyder den nye taxilov for registrering af bilerne?
Registrering til erhvervsmæssig personbefordring
”Gl.” tilladelse til taxi-, limousine-, OST- og sygetransport- Køretøjet skal være synet til rette anvendelse i Motorregistret (taxikørsel, rutekørsel eller sygetransport).
Ved fremstilling til syn skal køretøjet være udstyret til anvendelsen som beskrevet i bekendtgørelse nr. 399 af 4. maj 2006 om særlige krav taxier mv.
Hvis der er tale om et køretøj til limousinekørsel, skal der også være indsat en tilladelse til limousinekørsel i Motorregistret.
- Du skal efter syn udfylde, underskrive og indsende en blanket 21.015, der kan hentes hos SKAT her.
- En kopi af kørselstilladelsen (bevilling/tilladelse til OST) vedhæftes/vedlægges.
- Er der tale om rutekørsel, hvor der er indgået en rammeaftale/kontrakt med kommunen eller andre myndigheder, skal den vedlægges.
- Blanket 21.015 og øvrige dokumenter sendes til sagsbehandling til motorekspedition@motorst.dk eller under kontakt på SKATs hjemmeside.
- Når Motorstyrelsen har behandlet henvendelsen, sendes en mail med kopi af kvitteringen fra Motorregistret til anmelder.
- Køretøjet er herefter klar til indregistrering hos en pladeoperatør eller Motorstyrelsen.
Registrering til erhvervsmæssig persontransport
”Ny” tilladelse til erhvervsmæssig persontransport- Køretøjet skal være synet til rette anvendelse i Motorregistret (taxikørsel, limousine eller kørsel for offentlig myndighed)
Ved fremstilling til syn skal køretøjet være udstyret til anvendelsen som beskrevet i bekendtgørelse nr. 1628 af 19. december 2017 om særlige krav til biler til erhvervsmæssig persontransport
Mere information findes under 'Syn af biler'.
- Du skal udfylde, underskrive og indsende blanket 21.015, der kan hentes hos SKAT her.
- En kopi af tilladelsen til erhvervsmæssig persontransport vedhæftes/vedlægges.
- Er der tale om kørsel for offentlig myndighed, hvor der er indgået en rammeaftale/kontrakt med kommunen eller andre myndigheder, skal en kopi af denne vedhæftes/vedlægges.
- Blanket 21.015 og øvrige dokumenter sendes til sagsbehandling til motorekspedition@motorst.dk eller under kontakt på SKATs hjemmeside.
- Når Motorstyrelsen har behandlet henvendelsen, sendes en mail med kopi af kvitteringen fra Motorregistret til anmelder.
- Køretøjet er herefter klar til indregistrering hos en pladeoperatør eller Motorstyrelsen.